Pages

  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • RSS Feed

Wednesday 19 February 2014

Baja organik, vitamin I'M BIO BOOSTER, PAGA-Q - Tanah 2 Getah

No comments:
 

Baja organik, vitamin I&#39;M BIO BOOSTER, PAGA-Q - Tanah 2 <b>Getah</b>


Baja organik, vitamin I&#39;M BIO BOOSTER, PAGA-Q - Tanah 2 <b>Getah</b>

Posted: 15 Feb 2014 01:18 PM PST

VITAMIN, KAWALAN KULAT DAN SERANGGA PAGA-Q KHAS UNTUK POKOK GETAH.

PAGA-Q adalah vitamin bio organik khas untuk pokok getah juga dihasilkan bersama bagi kawalan kulat dan serangga perosak yang  dicipta dari teknologi tinggi IMO yang mengaktifkan  unsur nutrien   (N, P,K, Ca, Mg, S, Cu, Fe, Mn, Mo, B, CI, Zn)  untuk keperluan tanaman  berkali ganda.

Vitamin, kawalan kulat dan serangga PAGA-Q merupakan produk keluaran BMU IMO TECHNOLOGY yang dihasilkan khusus untuk tanaman getah . Dirumuskan dalam satu pakej 3 in 1 dimana Vitamin, kawalan kulat dan serangga PAGA-Q merupakan pakej lengkap yang mengandungi vitamin, kawalan kulat dan serangga untuk tanaman getah . Vitamin, kawalan kulat dan serangga PAGA-Q  ini amat berkesan dan menjimatkan kos .

Dihasilkan dan dirumus dari teknologi IM, digabungkan dengan teknologi terkini serta kajian menyeluruh PAGA-Q merupakan vitamin yang paling ideal untuk tanaman getah. Dengan penggunaan mikroorganisma baik di dalam vitamin, kawalan kulat dan serangga ini akan dapat mengembalikan kehadiran makro dan mikro penting di dalam tanah dan pada masa yang sama merangsang pertumbuhan pokok  juga penghasilan susu getah yang meningkat.

Vitamin, kawalan kulat dan serangga PAGA-Q mampu menambahkan hasil tanaman getah dengan kelebihan ciri-ciri menigkatkan pengeluaran susu getah, meningkatkan peratusan kandungan getah kering(DRC%), mempercepatkan pertumbuhan tunas dan pucuk baru bagi anak getah, mencegah dan merawat kekeringan pada kulit pokok getah, melembutkan kulit pokok bagi memudahkan proses torehan, merawat kulit pokok yang rosak atau luka disebabkan proses torehan, mencegah kebanyakan penyakit pokok getah seperti serangan kulat, penyakit pink, penyakit pada tunas dan daun, juga serangan bekteria perosak pada akar dan pokok.. Dari hasil pelbagai ujian dijalankan terbukti vitamin, kawalan kulat dan serangga PAGA-Q dapat menggandakan hasil tanaman getah dan amat menjimatkan kos pembajaan(hampir 1500 pokok getah mampu disembur dengan penggunaan 4 liter Vitamin, kawalan kulat dan serangga PAGA-Q) .

Penggunaan bahan kimia dan bahan organik yang tidak sesuai dan tidak terkawal telah menyebabkan banyak kawasan tanaman getah menghadapi masalah tanah rosak dan tercemar. Ini menyebabkan pokok getah tidak dapat tumbuh dengan sihat juga menyingkatkan hayat pokok dan amat merugikan pekebun. Dengan penggunaan Vitamin, Kawalan Serangga dan kulat PAGA-Q secara berterusan akan dapat memulihkan tanah  dan menyuburkan kembali tanah yang rosak.

Vitamin, Kawalan Serangga dan kulat PAGA-Q juga didatangkan khas bersama kawalan serangga perosak tanaman getah. Dengan penggunaan Vitamin, Kawalan Serangga dan kulat PAGA-Q ini akan dapat melindungi tanaman getah dari serangan serangga perosak dan penyakit kulat. Telah terbukti dengan penggunaan Vitamin, Kawalan Serangga dan kulat PAGA-Q ini berjaya meningkatkan hasil tanaman getah apabila serangan serangga perosak, kulat dan penyakit pokok getah dapat dihindari.

Di harap dengan terhasilnya Vitamin, Kawalan Serangga dan kulat PAGA-Qini akan dapat menggandakan hasil tanaman getah dan pada masa yang sama dapat menjimatkan kos pekebun dari segi kawalan kulat dan serangga perosak. Penggunaan 100% bahan organik di dalam menghasilkan Vitamin dan Kawalan Serangga dan kulat PAGA-Q ini diharap akan mencapai sasaran pengunaan bahan kimia 'sifar' di dalam tanaman getah  dan pekebun memperolehi hasil  yang meningkat, keuntungan berganda, selamat digunakan juga tanpa bahan kimia yang memudaratkan pengguna dan alam sekitar.

*PEGUNAAN BAJA PAGA-Q DISARANKAN 30 HARI SEKALI SEMBURAN.

*KESAN BAJA PAGA-Q PADA POKOK GETAH ANTARA 90 HINGGA 120 HARI.

*SEMBURAN PADA KESELURUHAN POKOK BAGI POKOK KECIL, BAGI POKOK BESAR SEMBURAN PADA BATANG 3 KAKI DARI ATAS KE PANGKAL ATAU DARI TEMPAT TOREHAN   KE PANGKAL POKOK.

*KADAR PENGGUNAAN BAJA BERGANTUNG PADA SAIZ POKOK MENGIKUT KESESUAIAN.

*HARGA PASARAN – 4 LITER = RM 160.00 / 2 LITER = RM 80.00


Motorola Moto G Dilancarkan <b>Di Malaysia - Tanah 2 <b>Getah</b>

Posted: 14 Feb 2014 09:40 PM PST

Motorola Moto G Dilancarkan &lt;b&gt;<b>Di Malaysia</b> <b>...</b> - Tanah 2 <b>Getah</b>

Posted:

KANOWIT: Projek Tanam Semula Berkelompok (TSB) Getah di Sungai Jih Jerebah di sini akan memberi banyak manfaat kepada peserta projek meskipun pasaran harga getah global tidak menentu ketika ini. Projek yang ...

UtaraNews - The News Portal: <b>Harga Getah</b> Jatuh: Penoreh <b>di</b> <b>...</b>

Posted:

Muhdalena Percaya Lelaki Itu "Imam Mahadi" - Bekas penuntut Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Muhdalena Ahmad memberitahu Mahkamah Seksyen di sini pada Khamis bahawa dia percaya lelaki .

PDO News : Kerajaan Perlu Bertindak Kekang Kejatuhan <b>Harga Getah</b>

Posted:

SHAH ALAM: Penurunan mendadak harga getah pada kadar RM1.90 sekilogram bakal membuka ruang krisis sosio-ekonomi baru rakyat Malaysia sekiranya keadaan ini berterusan. Ekoran tiada langkah proaktif dari Kerajaan Pusat untuk ... Minggu lalu, beberapa penoreh getah di Baling Kedah meluahkan rasa tidak puas hati dan bimbang di atas penurunan harga getah sehingga menjejaskan perbelanjaan harian mereka. Harga getah dikatakan turun mendadak ...

Projek TSB <b><b>Getah</b></b> memberi manfaat kepada - Tanah 2 <b>Getah</b>

Posted: 09 Feb 2014 01:06 PM PST

1.     

                                                               Kelapa sawit(Elaeis guinee)
                                          Koko(Theobroma cacao)    Getah(Hevea brasilliensis)

                                                                          Biji Koko

Kelapa Sawit

Industri perladangan kelapa sawit adalah salah satu komoditi utama negara yang menyumbang kepada 44% ekspot negara dan menyediakan lebih setengah juta peluang pekerjaan.

2.       Sebatang pokok kelapa sawit mampu mencecah ketinggian sehingga 60 kaki. Batang pokoknya kelihatan kasar kerana diselaputi oleh bekas-bekas pelepah tua yang telah gugur. Namun pokok yang lebih tua kelihatan lebih licin kerana kesan pelepah lama yang telah berkurangan.

3.       Pohon kelapa sawit akan mula berbuah selepas 30 bulan ditanam dan akan terus mengeluarkan hasil selama 20-30 tahun seterusnya.

4.       Kelapa sawit adalah sejenis tumbuhan monoseus kerana kedua-dua Bungan jantan dan betina terdapat pada pohon yang sama. Pendebungaan kacuk secara artifisial perlu dijalankan untuk mendebungakan bunga-bunga betina oleh kerana tidak terdapat agen pendebungaan yang sesuai di negara ini.

5.       Setiap dahan buah kelapa sawit tedapat antara 1000-3000 biji buah dan berat antara 10-25 kilogram setiap dahan.

6.       Biji kelapa sawit berbentuk bujur dan umumnya berwarna ungu gelap seakan-akan hitam. Warna buah yang masak akan bertukar kepada jingga atau merah.

7.       Setiap biji terbahagi kepada isirong yang keras (seed) dilindungi oleh tempurung (endokarpa) dan sabut luar (mesokarpa).1.      

S     Satu keunikan minyak kelapa sawit ialah ianya boleh dihasilkan daripada dua bahagian buah kelapa sawit.

2.       Pertama dari isi rong kelapa sawit yang dinamakan minyak kelapa isi rong.

3.       Kedua dihasilkan dari sabut kelapa sawit itu sendiri dan merupakan penyumbang terbanyak.

4.       Bagi setiap 10 tan minyak kelapa sawit yang dihasilkan, 10% didapati daripada isi rong manakala selebihnya dari sabut kelapa sawit.

5.       Minyak dari isi rong ini banyak digunakan dalam olio-industri seperti pembuatan sabun dan barangan kosmetik.

6.       Minyak kelapa sawit adalah kebanggaan rakyat dan negara Malaysia

     

      Getah

1.       Sejak Hevea brasiliensis (getah) diperkenalkan di Malaysia pada tahun 1877, lading-ladang besar telah dibuka sehingga mencecah 2 juta hektar pada satu ketika. Kemajuan industry getah disumbangkan oleh sector swasta dan juga agensi-agensi pembangunan lain.

2.       Malaysia menghasilkan 14% daripada permintaan getah dunia pada tahun 2006.

3.       Kaedah menghasilkan getah dari pokok getah di Malaysia masih lagi seperti dahulu iaitu menggunakan pisau penoreh walaupun ada kaedah pisau automatic pernah diperkenalkan. Namun oleh kerana kurang efisien dan mahal, kaedah tersebut sudah tidak digunakan lagi.

4.       Pokok getah yang telah ditanam memerlukan masa sehingga 5 tahun sebelum dapat ditoreh untuk menghasilkan susu getah.

5.       Getah yang dihasilkan di Malaysia di gredkan mengikut standart anatarabangsa dan dipanggil SMR (Standard Malaysian Rubber). Penggredan adalah penting untuk menjamin kualiti dan harga pasaran hadapan getah.

6.       RISDA (Rubber Industry Smallholders Development Authority) bertanggungjawab memaju dan menggalakkan tanaman getah oleh pekebun-pekebun kecil getah. Oleh kerana getah sesuai ditanam di kawasan pinggir rumah atau tapak ladang yang kecil, agensi ini berperanan sebagai pemangkin dan pemacu pengeluaran getah secara kecil-kecilan sebagai sumber pendapatan pekebun.

1.       Getah adalah satu bahan elastik, fleksibel, kedap udara, kedap air dan tahan lama. Berbagai jenis produk boleh dihasilkan sebagai kegunaan industry dan juga kegunaan harian.Antaranya adalah :

i.                     Industri tayar – Sejak J.B. Dunlop mencipta tayar yang mengandungi angin pada tahun 1888, getah telah menjadi sumber utama pembuatan tayar. Sehinga kini walaupun getah sintetik telah dicipta namun bagi sesetengah bahagian tayar dan juga kenderaan-kenderaan tertentu masih lagi menggunakan getah sebagai bahan utama.

ii.                   Enjin moden juga menggunakan getah sebagai 'mounting' untuk mengurangkan geseran dan gegaran. Contohnya penyerap hentakan getah, saluran radiator, pembersih cermin, lapik lantai dan 'seal' yang digunakan untuk melapik komponen-komponen kecil dan mudah pecah kesemuanya diperbuat daripada getah.

iii.                  Lebuhraya-lebuhraya dan jambatan juga mempunyai blok penyambung getah untuk menyerap hentakan dan memberi ruang sekiranya berlaku proses pengembangan besi akibat suhu yang tinggi. Ini memberikan keselamatan,keselesaan dan juga mengurangkan bunyi akibat geseran/hentakan.

iv.                 Dalam industry perkilangan juga getah menyumbang kepada kegunaan saluran paip/hos, tali kipas, 'seals' dan pelincir.

v.                   Getah juga diguna secara harian contohnya tapak kasut, alas kaki getah, bola getah dan juga pelapik eskulator di pasaraya membeli belah.1.       Koko merupakan tanaman keempat terbesar dan terpenting di Malaysia selepas kelapa sawit, getah dan padi. Keluaran koko negara lebih berpusat di Sabah 61%, Semenanjung 33% dan selebihnya di Sarawak.

2       Koko 

      Ditanam sebagai tanaman sampingan biasanya di antara barisan pokok kelapa ataupun di bawah teduhan pokok-pokok rendang yang lain khususnya dari family Leguminosae.

3.       Ketinggian pokok antara 6-8 meter tinggi dan adakalanya mencecah 12 meter. Buahnya dipanggil 'pod' bersaiz 10-32 cm panjang dan berbentuk seakan-akan buah betik. Sesetengah buah koko berbentuk silinder namun ada juga yang hamper bulat(bujur), ada yang hujung buahnya kelihatan tajam da nada juga yang kelihatan tumpul. Permukaan kulit buahnya agak menggerutu tetapi licin. Warna buah yang muda adalah hijau keputihan dan sedikit kemerahan. Apabila masak ia bertukar menjadi warna kuning kemerahan dan sedikit ungu.

4.       Setiap 'pod' mengandungi 20-60 biji koko di dalamnya. Biji-biji ini diselaputi oleh isi buah yang berwarna putih,manis dan kemasaman sedikit. Isi buah ini merupakan bahagian integument ovul buah koko.

No comments:

Post a Comment

 
© 2014. Design by Blogger